Javascript Menu by Deluxe-Menu.com Zoopet - Sonjas fiskbludder och annat trams!
Zoopet
Företagsannonsera | Artbeskrivningar för affärer | Bli vanlig medlem | Bli Goldmedlem

Gå tillbaka   Zoopet > Bloggar

Mina 18 småkar med gott och blandat!
Gammal

Missade skalömsning på zebra...

Postat 2009-03-27 klockan 00:41 av Sonja (Sonjas fiskbludder och annat trams!)

Så typiskt... jag har aldrig sett ett skalbyte på räka i verkligheten, enbart på en filmsnutt. Det jag sett där är att de hoppar ur det gamla skalet blixtsnabbt.

Nu såg jag en zebraräka sitta hopkrökt som en märla precis vid frontglaset och gick och hämtade kameran. Det tog inte många sekunder. Men ändå så missade jag ett skalbyte för räkan var borta och där den hade stått och joxat låg ett fint tomskal. Tänk om jag lyckats hinna fota det...

Tryck upp bilden maximalt...
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	02-3211.jpg
Visningar:	105
Storlek:	156.0 KB
ID:	1966  
Sonjas avatar
Visningar 471 Kommentarer 1 Sonja är inte uppkopplad
Gammal

Potamalpheops sp. med rom

Postat 2009-03-24 klockan 13:03 av Sonja (Sonjas fiskbludder och annat trams!)

Jaha, så var det dags igen då. Mina zebraräkor, som inte förökar sig men får rom med jämna mellanrum är på gång igen.
Det verkar som om dom dels blir relativt gamla, och förökar sig på våren. Dom går i ett litet tekniklöst kar med enbart ljus.
Jag ser fortfarande 10-15 stycken som helst håller sig lite dolda på undersidan av en rot eller utefter bakre siliconlisten. Nykläckt artemia är dom extremt förtjusta i och blir riktigt aktiva då dom får det.
Bifogade miniatyrer

Namn:	01-3210.jpg
Visningar:	94
Storlek:	114.1 KB
ID:	1954  
Sonjas avatar
Visningar 592 Kommentarer 8 Sonja är inte uppkopplad
Gammal

Inbyte

Postat 2009-03-13 klockan 23:35 av Sonja (Sonjas fiskbludder och annat trams!)

Den frusna artemian hade tagit slut hemma och jag gjorde ett litet inbyte i Södermalms akvarieaffär. Snygga Crystal red, Black crystal och tiger mot frusen artemia och en växt. Och så tiggde jag till mig en liten, liten bit av en gräsaktig växt som bara fanns i ett uppvisningskar
Jag skrev noga upp vad växten hette, men den lappen har jag inte här just nu. Växten ska inte alls vara svår, inte kräva speciellt mycket ljus och gärna växa lågt och tätt i framkant på småkar. Den ser ut lite...
Sonjas avatar
Visningar 493 Kommentarer 1 Sonja är inte uppkopplad
Gammal

Fiskrapport

Postat 2009-02-11 klockan 16:45 av Sonja (Sonjas fiskbludder och annat trams!)

Jag har en trio av röd regnbåge och fyra halvstora yngel. Trion består av två hanar och en hona. Nu ser jag tyvärr att tre av "ynglen" är hanar, hoppas, hoppas att den fjärde är en hona.

Nu har jag i alla fall sju goldenkillihonor och ungefär lika många hanar. Det är bra det. Ett tag var det bara en hona och jag gillar dom så mycket så jag vill inte att de dör ut, men det verkar inte vara någon risk för det nu.

Annars händer inget speciellt. Räkorna förökar...
Sonjas avatar
Visningar 479 Kommentarer 2 Sonja är inte uppkopplad
Gammal

Boraras maculatus

Postat 2009-01-11 klockan 14:07 av Sonja (Sonjas fiskbludder och annat trams!)

Boraras maculatus är den jag haft längst av de fyra småttingarna.
Jag skaffade 10 st i augusti 2005 och det dök upp en del yngel av sig själv då och då innan jag lät ett gäng körsbärsräkor flytta in. Jag har haft som mest 18 maculatus och kan se minst 10 nu när jag kikar in i det tättbevuxna karet. Det finns säkert många fler inne i grönskan.
Det här betyder att de äldsta maculatusarna i karet är ca 3,5 år gamla. Imponerande.
Bifogade miniatyrer

Namn:	1-800-maculatus-1959.jpg
Visningar:	78
Storlek:	189.0 KB
ID:	1571  
Sonjas avatar
Visningar 290 Kommentarer 0 Sonja är inte uppkopplad

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:17.