Under veckan som gått har jag varit på en utbildning i upphandlig i Stockholm, och hann med med ett sedvanligt besök i Scifi-bokhandeln på Västerlånggatan, men även svängar till akvariebutiker i Kungliga huvudsta'n.
Jag åkte först till nya Bromma Zoo, Sveriges största djuraffär. Och visst var den stor! De har massor med akvarier och akvariepryttlar, men fiskurvalet och skötseln av fiskarna imponerar knappast. Bland annat hade man lagt en stackars slöjfenad kampfisk ihop med kulfiskar!!
Jag menar, sådant får banne mej kunna om man ska sköta en djuraffär...den stackarn lär inte bli gammal i det akvariet. Sedan hade man delat upp redan ganska små akvarier i mindre sektioner, så att de inte var större än kanske tiotalet liter...
Visst är det så, att fiskar i en djuraffär inte förväntas leva i det akvariet någon längre tid, men att ha dom i så små utrymmen tycker jag inte om, alls!
Från Bromma så tog jag fotvägen ner till Akvarielagret, en bra bit att trampa till fots, men rätt skönt efter att ha smort kråset på hotellfrukosten. Jag sökte efter multisar-honor till mina ensamma stackars ungkarlar, och det hade de.
Med syrgas i påsarna, så skulle de klara sig resan hem till Karlstad, men så var det problemet med värmen, också. En frigolitlåda hade blivit för otymplig att ha på tåget på vägen hem, eftersom jag redan hade rätt mycket packning, så de fick bli inslagna i tidningspapper istället. För att vara säker på att de inte skulle bli kalla, stoppade jag helt enkelt påsarna under tröjan, och såg ut som om jag var gravid när jag åkte T-banan till T-centralen/Centralstationen. Tåget skulle gå efter ca två timmar, så jag fick sitta där och vänta, med påsarna under tröjan, som jag dessutom höll om för att inte det kalla luftdraget skulle kyla ner dom. Så satt jag och kramade mina multisar under två timmar, med en hel del konstiga blickar från förbipasserande.
Men multisarna kom hem till slut, och alla mådde bra. Nu bor de i min multisburk, och ungkarlarna verkade tycka att det var väldans trevligt att få få lite damer från 08-området...akvarievärldens svar på Pajala, kanske?
Nu är där full aktivitet, med positionering kring de finaste snäckorna, fjäsk från båda håll och tjafs vid revirgränserna. Två fasta par verkar ha bildats, men en tredje hona verkar vara lite tveksam....hon simmar mellan två hannar och skapar naturligtvis en hel del träta mellan annars två rätt så goda grannar. De två brakade ihop så det rök i gruset i går kväll...inte helt olikt hur det kan gå till på en dansbana under liknande situationer.
I gröna burken slutade det bubbla efter efter ett vattenbyte. Antar att nivåerna på allt just då var perfekta, om man tänker på växterna. Menmen, det kanske kommer igen.
26/1 2008 - 08:or och multiskramning på T-centralen. :)
Kollaps
X
Kollaps
-
26/1 2008 - 08:or och multiskramning på T-centralen. :)
Taggar: Ingen-
#1C.Ciklid commented26 January 2008, 18:53Redigera en kommentarLång resa då. Men antagligen värt besväret låter det som. Vist blir man förbannad när man knatar omkring i vad som skall kallas "storlager på fiskar" och upptäcker att det mesta är skit eller håller på att bli uppätet.
-
#2Sonja commented26 January 2008, 21:34Redigera en kommentarJa inte är du ensam om att smyga runt med fiskpåsar under tröjan vintertid Vad skönt att det gick bra för firrarna. Hoppas det blir lek och yngel.
Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar. -