Jag har inget i karet utöver det normala. Inga krukor eller "hemmasnickrade" detaljer utan endast köpt akvariegrus, en köpt rot och en köpt akvarieprydnad. Ganska mycket växter. Pumpen är en innepump som följde med akvariepaketet och skulle enl. uppgift vara anpassad för storleken. Jag tror absolut inte att jag övermatat då jag konstant blivit varnad för det och därför varit extremt försiktig. Har sett till att maten äts upp på ca 10 sek. och att inget hamnar på botten. Vid introduktion av nya fiskar har jag haft ett par dagars uppehåll med matningen. Har funderat om jag varit för försiktig och att tetrorna svuiltit ihjäl trots att det skall vara grymt ovanligt. Karet är som sagt 112L och jag har bara tappat ur vattnet med en slang när jag gjort rent. Möjligtvis sugit ur toppen på en liten del av gruset som jag kommer åt (typ 3 ställen) med en halvliters petflaska kopplat på slangen. Resten av bottnen är belamrad med växter av olika slag. Tycker ni jag skall gå in mer för att slamma gruset? Hade tänkt att försöka få sån balans så att växterna tar upp skiten som näring. När jag fyller i vattnet (av samma temp) har jag efteråt doserat i vattenbehandlingsmedel och vid ngt enstaka tillfälle nitrivec. Jag hade för en tid sedan lite förhöjda värden av nitrit men det gick bort av sig själv på några dagar. Antar att det var den mest kritiska perioden och att karet kommit igång riktigt nu. Jag har inte kontrollerat PH då jag fått uppgift om att vattnet i kommunen var så bra så att jag skulle inte behöva bry mig om sådant om jag gjorde delvattenbyten ca 1 ggr/veckan.
Men det kanske är slumpen som spelat in här. Att mollyn dog kanske var hyfsat normalt, Att siamesen hoppat ur, torkat och följt med damsugaren och att tetrorna dör av antibiotikabrist. Men det var så många samtidigt.
Tetrorna har varit i karet i 2 månader.
Skall testa att göra mindre vattenbyten oftare.
Spännande att se om de 4 sista har dött i kväll.
Har en del vanliga grönalger nu så jag skulle vilja utöka beståndet av siameser men har blivit osäker när det blev så här.. Vilka grymma algätare alltså!
Men måste väl täppa till de 2 öppningarna för slangar och kablar i bakant först. (heltäckande ramp).

//
Anders