petnym skrev:
Jag har försökt följa denna diskussion också, men förstår nog inte riktigt vad du är ute efter heller... Fototävlingens teman har nog höjt ribban lite och då sjunker kvalitén lite... Men du säger att du vill få fram det akvaristiska framför det fototekniska, så du borde väl vara nöjd med det?

Det jag efterlyser är en tävling liknande tex AGA's aquascape tävling, men inte nödvändigtvis just en aquascape tävling.
Det finns ju olika fisk odingstävlingar där det gäller att få fram den "finaste" fisken tex.
Det jag menar är att bedömningen inte ska ligga i själva fotot alls, även om det naturligtvis måste gå att se vad man fotograferat.
För att det ska fungera rent praktiskt krävs en jury som har "tydliga" bedömningskriterier att följa.
Dagens tävling blir ju en bedömning av helheten, ett intressant motiv/ögonblick fotograferat o redigerat på ett bra sätt.
Det är en renodlad fototävlig, det jag gärna skulle se är mer en renodlad akvarie/akvarist tävling eller hur man ska uttrycka det.
Tex. Gissa fisken är ju en tävling där det gäller att känna igen en fisk, dvs den akvaristiska erfarenheten sätts på prov (ja visst det går att leta igenom zoopets fotoarkiv, men det är ju en fördel om man vet i vilken grupp man ska börja)