Snäckor och andra shredders (corydoras, räkor) tror jag är oerhört viktiga i ett akvarium med mycket växter. Dom pulvriserar POC:en till DOC som bakterierna kan sätta tänderna i.
Skit på bottnen är uppenbart att man inte skall ha, så då undrar jag om det finns några bottenlevande djur som kan "vända" ner skiten i bottensubstratet t.ex malaysisk posthornsnäcka eller liknande.
Mycket DOC (mulm aka slam) brukar dock gå hand i hand med Cyano, men den är ganska enkelt att suga upp + att DOC:en är mat till dom nyttiga bakterierna också.
Nej, dels för att jag nukade dom med GeneralTonic för inte så länge sen. Men även om jag hade Cyano så vill jag inte göra mig av med fosfatet. Jag måste tvärtom tillsätta det för att inte växterna ska stanna i växten.
skulle inte du kunna prova "järnmetoden" bara för skojs skull. Men du har väl ingen cyano så långt man kan se, kan jag tänka mig.
Dessutom är det ett välbeprövat knep i vattendrag så jag är säker på att det funkar. Imponerande om du tänkte ut metoden själv utan att veta att det användes i stor skala =)