toccata skrev:
Vad jag förstår innehåller själva vattnet i sig inte jättemycket bakterier utan dessa finns främst i grus och filtermassa.

Stämmer väl! Att man skulle få en fungerande bakterieflora av att använda 50% gammalt vatten är en MYT. Så ta det försiktigt under de första veckorna.

Precis som Katharina så ogilar jag akvarier under 100 liter. Ju mindre vattenvolym desto känsligare balansen blir. Det går inte att komma ifrån. Varje förändring i ett litet akvarium får en påtagligare påverkan på balansen än i ett stort. Jag märker skillnad mellan mitt 110 liters och mitt 310 liters. Med detta vill jag inte säga att det skulle vara omöjligt att ha ett fungerande 50 liters akvarium.

Om det känns som en bättre lösning kör på det. I ett 50 liters skulle de iaf kunna få några artfränder.

Javaormbunkar kommer nog inte att trivas om du planterar dem i fin sand. De växer ju på stenar och rötter. I ett litet akvarium kan det vara bra att ha nån sorts snabbväxande växt. Snabbväxande växter är bättre på att rena vattnet än långsamväxande sådana. Från början kan du t ex köra med lite vattenpest som du senare kan byta ut mot nån annan snyggare växt. Nån småväxt echinodorus sort och nån sagittaria skulle nog funka bra i ett 50 liters ihop med vattenpest.

Lycka till!