Vallisneria funkar bra hos mig:
Dom står i mitt Tangayika-kar (180 l.) där det går en liten grupp Tropheus och lite olika snäcklekare. Jag byter 10 l. vatten 1-2 gånger/vecka och göder just nu nästan inget. Karet har nu varit igång i över ett år så det finns mycket mulm runt "fötterna" på växterna och det verkar dom gilla.
Städar inget i karet och det är Juwel original innerfilter som enligt konstens alla regler inte räcker till... Har dock uppgraderat impellern från 600 till 1000 l./h.
Har mycket snäckskal i bottengruset men har inte använt bikarbonat.
För att få igång Vallisnerian körde jag kraftigt med PMDD i början, men det blev för mycket Nitrat för Tropheusarna så jag slutade med gödningen. Men Vallisnerian verkar inte bry sig! Kanske plumsar i någon enstaka dos i månaden "på känn". PH är en bit över 8 och det är låga värden på övrigt man brukar hålla koll på. Alla fiskarterna leker och verkar trivas ypperligt med dom förhållanden som råder.
Jag vet inte varför Vallisnerian växer något fantastiskt, jag gör ju inget särskilt förutom att inte göra så mycket ;-)
Kanske är då detta delvis värdelös info, men ibland finns det små korn av andras erfarenheter som man kan ha nytta av.

Mvh Peter