batski skrev:
Man kan hitta mycket information på internet. Om du blir goldmedlem kan du läsa information om många olika arter. Annars kan du googla efter de arterna som du är intresserad av. Fördelen med internet är att informationen uppdateras hela tiden, så man kan ofta hitta färskare info än i böcker..

jo för visso, men jag gillar inte sitta på internet, jag föredrar böcker. älskar att läsa. det jag har sett på nätet är allmäna beskrivningar av sjukdomar som i mina oproffsiga ögon ser ut att vara likadana. Jag är ute efter bilder på olika svampar och infektioner. Typ lexikon!

.[/quote]
Om de är sjuka så ofta tyder det på att de har nedsatt immunförsvar. Ofta beror det på dålig vattenkvalité eller stress. Tyvärr så är det en del mediciner som även tar koll på de nyttiga bakterierna som behövs för att bryta ner ammoniak och nitrit och då blir vattnet dåligt..[/quote]

vattnet är inget fel på det har jag kollat på affärn. jag tror att det är fiskarnas attityd till varandra det är fel på, hålla på att picka varan på det här viset, ibland till döds. de jagar inte varan de mobbar varan.

[/quote]
Jasså var det platyna som dödade neonerna? Har aldrig hört talas om sånt. Hur stort är akvariet? Jag misstänker att det är för trångt för dem och att de kan ha dödat neonerna för att försöka bli av med dem.[/quote]

jag vet inte om 60liter är för trångt det är bara 8 fiskar i den och tre små räkor. det ser inte ut att myllra av fisk där.

jo skulle vilja fråga, hur tar man livet av fiskar när man ser att de lider coh inte blir bättre? hur gör man det så humant som möjligt och smärtfritt?
det känns inte rätt att spola ner de. man vet aldrig vad de får uppleva på vägen ner.....