Håller med Bena, att minska sin köttkonsumtion är ett bra sätt att minska sin miljöpåverkan. Dock kan det kanske upplevas som svårt eftersom det faktiskt för en person som äter mycket kött kan vara en rätt stor omställning. Att byta ut glödlampor mot energisparlampor är då mycket enklare.

Själv har jag inga principiella etiska invändningar mot att människor äter djur, men har ändå valt att till stor del avstå från köttkonsumtion - trots att jag tycker många kötträtter är väldigt goda.

Jag avstår från kött dels på grund av det oerhörda resursslöseri köttproduktion innebär, för att få fram en portion kött har det gått åt många portioner vegetabilisk mat vilket hänger ihop med ovan nämnda miljöproblematik. Men också för att jag berörs mycket illa av hur djuren behandlas i den industrimässiga köttproduktionen.

Därför har jag valt att endast äta kött från vilt, och en del fisk - helst fisk jag fiskat själv. På det sättet har jag radikalt minskat min köttkonsumtion, samtidigt som jag fortfarande kan äta en (vilt)stek ibland.

Vad jag vill få sagt med detta är att det kan finnas medelvägar, inte lika radikala och inte lika effektiva men kanske åtminstone lite lättare att ta till sig.