ize skrev:Jag har som nygammal akvarist febrilt försökt att hitta runt bland all denna gedigna kunskap som finns här på Zoopet. Smått förtvivlat t o m när jag inser att samma fråga ställs om och om igen och svaren besvaras på samma sätt. Lite då och då glimtar det till med nya infallsvinklar och detaljer som ingen annan nämnt och de läser jag med giriga ögon. Det tar dock många timmar att sålla ut de nya guldkornen....
Så.. min fråga är: Om nu en Wikipedia ligger långt in i framtiden, skulle det inte gå att ordna nån form av FAQ (per underforum) som kan ta vid när detaljnivån i artiklarna inte räcker till?
Sådana frågor kan vara (som exempel under Vattenkemi) "När börjar jag med första vattenbytet i ett alldeles nystartat akvarie?", "Oljig hinna - hur göra och vad beror det på?", "Hur många fiskar är lagom att starta upp ett 50, 100. 150, 200l akvarium med?", "Första hjälpen vid höga nitrithalter", "Första hjälpen vid högt/lågt pH" etc...
Dessa FAQ:s kan ju lämpligen placeras som "sticky notes" så att de syns högst upp när man går in i de olika underforumen. Sannolikt skulle mycket av de redundanta frågorna minska betydligt.. imho...
Som sagt ämnet har varit uppe många gånger tidigare i forumet - senast i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=102543