Av egen erfarenhet så startade jag med diskus i ett möblerat kar (rot, grus, växter) och tyckte det inte var större problem. Man kan ju lämna en öppen yta i framkan där oftast fodret hamnar så det är lätt att suga upp ev. gammalt foder. Det viktigaste är att du har bra filtrerat vatten, alltså lägg lite extra penga på ett filter med stor filtreringvolym. En slamhävert är en bra investering då slamsugning av avföring, gamalt foder i gruset är ett måste kanske mer än en gång i veckan beroende på hur ofta du matar diskusen. Själv gör jag ett 40-60% vattenbyte i veckan. Vill du ha växter finns det växtgödning att tillsätta. Man bör tänka på att vildfångade diskus går i det sura vattnet och de odlade diskusarna oftast är uppdrivna i pH7-8, så det är bra att fråga villket pH och temp diskusarna du köper går i.
I mitt akvarium nu har jag rådasand 3-5mm, rötter och växter. Förut hade jag helt kalt med en rot i, tyckte inte fiskarna verkade trivas så bra med det, dessutom såg det såååå tråkigt ut.
//Camilla