Fiddan skrev:erland, okey men du har inte tänkt på att de som leder tävlingarna kanske är de som lägger emst tid på det också? alla kasnke inte lägger lika mkt tid och har en dslr kamera med objektiv för 10-15k.
Det är väl kanske fel tråd att diskutera sådana här saker egentligen men...
Nyckelorden i det du skriver är "de som lägger mest tid på det". Det är detta som är min poäng, det handlar inte om utrustningen det handlar om tålamod, tid, erfarenhet och känsla.
Tekniskt kvalitetsmässigt kommer man naturligtvis längre med en systemkamera, men poängen är att man kan uppnå tillräckligt bra kvalitet även med en kompakt kamera. I alla fall för att vinna fototävlingen här på Zoopet. Jag vill minnas att Sonjas bild som blev årets foto 2005 var taget med en kompakt kamera, men jag kan minnas fel.Fiddan skrev:Sonja, skulle det inte vart fysiskt omöjligt att uppnå samma resultat med en compakt kamera så okey. 24 linser mot 7 kanske.. säger en hel del.
Mer begränsningar finns det helt klart vid akvariefotografering och det är just detta som gör det ännu svårare att åstakomma en speciell bild som skiljer sig från mängden. Fototävlingens bilder har en tendens att ofta se ut väldigt lika varandra, typiskt en fisk rakt eller snett framifrån som täcker en stor del av bilden. Här tycker jag att årets tema är ett utmärkt sätt att lösa problemet och tvinga folk att tänka i andra banor. Det finns stora möjligheter att fånga en känsla även i akvariebilder, men liksom vid vanlig fotografering kräver det mycket tid och stort tålamod. Levande varelser har en tendens att agera annorlunda framför kameran än vad man själv önskar.Fiddan skrev:Jag har tittat på en hel del foton och jag kan säga att ingen bild skiljer den ena åt så himla mycket det är väldigt sällan man blir paff eller hisnar till en akvarie bild, så som man kan göra till andra bilder. variationen är inte så stor och de beror på alla begränsningar man har som akvarie fotograf.
En bra kamera gör inte en fotograf, däremot kan en bra kamera öka intresset så man satsar mer tid på fotograferandet och därmed får erfarenhet, tålamod och med tiden även känsla.