Piscator skrev:Bena, vi bor i ett land där vi har hjälmlag och bilbälteslag - varför skulle vi ha rätt till självbestämmande i just den här frågan? :)
jag anser att vi ska ha självbestämande i alla frågor mer eller mindre. vill folk utsätta sig för en onödig risk genom att t ex inte använda bilbälte eller hjälm (anser dock att hjälmtvånget på barn är bra. barn är för övrigt inte kapabla att ta viktiga beslut själv med några få undantag) så ska de slippa det.
jag har valt att inte använda mer droger än nikotin, koffein och typ en platta öl per år (min kropp strejkar utan nikoton och koffein så jag kan lugnt säga att jag är missbrukare av det). men skulle jag vilja prova något annat, så anser jag att jag har rätt att göra det efter att jag har kollat upp information om det.
i slutändan så tjänar varken samhället eller individen på att ha/vara missbrukare. och konsekvenserna kan bli förödande.
vet att t ex chiapas i mexico har förbjudit alkohol och har genom det vunnit mer jämnställdhet mellan könen (kolla sverige inte ens 100 år tillbaka så fick drängar/bönder ofta betalt i alkohol). i chiapas byar så har kvinnomisshandel och våldtäckt mer eler mindre försvunnit.
men sen som jag sagt tidigare: om staten går in och förbjuder alkohol (eller nikotin) så kommer det att bli revolution i sverige. kommer du ihåg kampanjen "EU? inte utan min snus!"? en så futtig sak som att man vill hålla igång sitt missbruk kan få en att vägra ta del av större frågor.