Hur stora är de två akvarierna du har nu?

Vet ju att du har ett 23L som diskuterats flitigt, är det andra på 15L? Har du båda igång? Ju förr du kan fixa en bättre miljö för fiskarna desto bättre är det ju.

Problemet med små akvarier är att de kräver mer tid av dig som fiskägare. Jag har också små akvarier och lägger ner 5ggr så mycket tid i veckan på skötsel jämfört med vad min sambo gör, mina 4akvarier som är igång har nästan samma volym som hans enda (238L mot 250L).

Man kan visst överbefolka ett akvarium, men då måste man läsa på och förstå hur allt hänger ihop. Dvs se till så att det finns simyta efter fiskens behov och att det finns tillräckligt med växter som kan hjälpa till att ta hand om skiten som fiskarna sprider omkring sig och viktigast av allt...se till att det finns ett större akvarium fisken kan flytta till när den växt ur det som är för litet.

Vad jag förstår så är du inte så påläst, din kommentar på min tidigare fråga säger då det...små blå typer max 2cm. Antar att du är ganska ung och helt enkelt fattat tycke för det här med fiskar.

Tror som qenzo att du bör sikta åt akvarium åt 100Liters-hållet om du ska köpa nytt. Köp akvariumet nytt och köp till det extra som pump, doppvärmare och belysning begagnat så kommer du undan billigare.

Och tänk inte ens tanken på att skaffa en segelfenspleco, ormnhuvudsfisk eller nån malawiciklid. Försök nu förstå hur jag tänker, jag tycker att segelfenspleco är bland de finaste akvariefiskar som finns...jag skulle inte ens tänka tanken å skaffa en fisk som kan bli 50cm i ett akvarium som är 50cm långt. Det är ju djurplågeri på hög nivå.

Nää, köp inte en enda fisk mer den närmsta tiden. Spar dom pengarna till ett större akvarium, det mår både du och dina fiskar bättre av. :)