Kjell Fohrman skrev:1/ Utbildning
Ja det finns krav på en viss utbildning - som Rambo skriver så måste åtminstone en person i varje affär ha gått en sådan. Den inbegriper dels en 16 timmars grundkurs, dels en 16 timmars akvaristikkurs (+ 16 timmar för resp. fåglar, smådjur, terrariedjur om man har sådana i affären).
Det finns dock ingen som helst kvalitetskontroll på utbildningen utan i stort sett vems om helst kan arrangera en sådan urbildning .
2/ Faktablad
Håller med om att det är mycket bra med ett på faktablad - men lagen har här flera fel - bland annat
a) Faktainformationen borde ges innan köpet och inte efter att det genomförts
b) Det finns ingen som helst kontroll på innehållet i faktabeskrivningen (jag har sett faktabeskrivningar som rekommenderar akvarier på under 100 liter till hajmalar).
c) I regel så kontrollerar inte de som skall kontrollera affärererna om de ens har några faktablad tillgäbnliga.
Håller helt med dig i dessa två punkter.
Kjell Fohrman skrev:3/ Transport
Angående exemplet att fylla upp en transportpåse med färskvatten som Rambo tar upp så har jag svårt att förstå varför det skulle vara fel. Förutsatt att a) vattnet i affärsakvarierna har samma vattenvärde som kranvattnet (vilket de oftast har) b) samt att kranvattnet inte innehåller en massa klor och liknande så är detta ett bra sätt att packa fisk. Så packar man bland proffsen för alla långa transporter.
Det var jag som tog upp det. Jag ser några allvarliga problem här. Temperaturshock och kanske även pH-shock och visst innehåller Gbg:s vatten kloramin?
Hur som helst så hade han inte fått nån information alls om fiskar och hade inte en aning om att fiskar är känsliga och kan shockas av snabba förändringar i temperatur och vattenparameter. Hur kan det vara ok att låta en person arbeta med djur utan några som helst kunskaper om dessa?