Anneth skrev:Så varför sätta en massa lagar när de ändå inte följs, det känns för mig bara onödigt. Ska det vara lagar så ska kommunerna också se till att dom följs & att kommunerna agerar mycket snabbare, inte som nu att det kan ta flera månader eller år innan det händer ngt.
Fast problemet ligger isf inte i själva lagarna, utan i en slarvig inställning till dem. Och det är detta som jag tycker man måste ta itu med. Inte strunta i att stifta lagar. Sen finns det förstås bra och mindre bra lagar.
Anneth skrev:Men för det så ska ju folk ta reda på fakta först innan dom köper de fiskar som dom är intresserade av. I dagens Sverige kan folk inte skylla på att dom inte vet hur de olika fiskarna sköts, vill dom inte köpa böcker så finns det ju bibliotek och internet finns ju i nästan var mans hem nu för tiden.
Det är sant. Fast problemet är att alla inte inser att det krävs kunskaper. En del tror att det enda som fiskar behöver för att leva och må bra är vatten (att allt vatten inte är likadant har de ofta inte en tanke på) och fiskmat. Därför krävs det att de får den nödvändiga informationen så de vet hur de ska göra för att starta upp akvariet och vad fiskarna har för behov och hur de ska skötas.
Anneth skrev:Men du har rätt i en punkt, ngt som jag länge har velat se bättring på och det är att all personal i en zooaffär ska ha en ordentlig kunskap av det dom säljer.
De är många gånger väldigt skrämmande hur lite en del anställda & även butiksägare vet vad dom har i akvarierna. Det är inte konstigt att många nybörjare blir missledda för dom tror ju blint på vad personalen på zoobutiken säjer.
Zoorf-kurserna borde gälla alla som vill jobba i en zooaffär & att personalen kanske har som krav att läsa på kanske en gång per år eller vartannat år för jag kan tänka mig att det är mycket som glöms efter helgerna med zoorf.
För jobbar man på sjukhuset så måste ju folk ha utbildning, lika om man ska jobba med barn. Så lika borde gälla med zooaffärerna.
Ja precis. Så tycker jag också.
Anneth skrev:Ja just ja, Lille John tog jag bara ur luften, ingen tanke på Robin Hood, men tyvärr så är det så det ser ut många gånger med de som är nybörjare innom akvaristiken, antingen lär dom sig av sina misstag eller så tömmer dom akvariet & ställer undan det eller säljer det.
Jo visst är det så. Men så borde det verkligen inte vara. Och därför krävs det att man tar itu med problemet.