tänkte just skriva "därom tvistar de lärde", men "de lärde" tycks ha kommit till en slutsats om mina växter nu ;)

jag tycker det verkar så svårt med pmdd, att veta vad man ska ha, och sen att man inte kan sluta med det. skulle det funka att ha lite jord runt växterna istället? eller finns det någon annan näring förutom pmdd som skulle funka?

det konstiga är att javaormbunkarna bara blir mörka, fula och får hål i sig på de blad som är i ljuset. de undre bladen är fortfarande ganska fina. men den växer ju ingenting som den gjorde i början, så självklart är något fel.

man skäms ju nästan för att visa upp sina akvariebilder när man själv har ett sällskapsakvarium med alger, och många här kör med koldioxid och pmdd och hela rubbet. klart det är en extrem skillnad på mitt och era akvarier, och klart att något saknas i mitt akvarium.... men de växter som får många nya blad kan väl inte må jättejättedåligt iallafall.

man blir så negativ kring allt som rör akvariet helt enkelt. mitt mål är inte att få bort algerna till 100% utan jag vill bara att växterna inte ska dö utan växa lite lagom långsamt (behöver inte vara någon megatillväxt).

hoppas ni förstår hur jag menar :)