Moriarty skrev:morrhoppa:
Aha, ok! Ja då vet du. Skall bli skönt att komma från holken vi bor i nu.
Det lär bli några dunkar... Det är 260 liter, fast en del går ju bort pga grus mm.
ansjo:
Ok, men då behöver jag åtminstone en extra pump? Räcker en sån där batteridriven "boll" som sprutar ut lite luft för att hålla flyttvattnet syresatt - för det är väl det som är poängen... Den pump jag har sitter fast i akvariet.
Planen, som den ser ut nu blir då: Skaffa ett gäng dunkar, fylla dessa. Hälla dem i nåt temporärt (nån balja får duga) på plats. Flytta fiskar, fylla de dunkar jag tömt. Tömma och flytta akvarium. I med allt och rör om :D
ansjo skrev:Det smidigaste är att köra allt i matberedaren;)!
Det bästa är nog ändå att köra vattnet i dunkar och pytsa i det ganska så snart. Det kommer att bli en ganska stor omställning ändå för fisken, men har du bara kvar bakteriekulturen i både pump och i viss mån gruset så bör det inte bli några problem. 50% vattenbyten gör jag varje vecka i mina kar, men skulle det i ditt fall bli 60-70% är det ingen fara på taket.
Check. Ser inte fram emot att lassa ur allt grus, för jag tvivlar på att det ens är möjligt, än mindre tillrådigt, att flytta akvariet med grus i. Nåja, det skall nog gå bra!
Tusen tack för tipsen!