Jag är en av dom som tycker det blir bättre att fota med blixt när jag fotar akvariebilder.
Fisk och mygglarvsbilden som jag tog och som är länkad till högre upp är mycket riktigt tagen med en Z3 och med kamerans blixt.
Men på den kameramodellen kan man minska och öka blixtljuset, jag brukade minska när jag fotade med den (har bytt kamera för ett tag sen). Jag vet inte hur mycket inställningar du kan göra själv på den modell du har.
På Z3 fanns ett sk "supermakroläge" som var bra. Sen så ställde jag in allt själv på kameran, inget autoläge vid akvariefotografering inte ;)
När man har en inbyggd blixt på kameran kan den ofta vara för lågt placerad och ge reflexer i bilden om man fotar rakt på. Då kan det hjälpa att vinkla kameran lite, lite då man fotar. Sen är det bara att fota, fota, fota och fota igen.
Mina bilder i början var otroligt usla, det tog rätt lång tid innan jag började komma underfund med de olika inställningarna. Börja med att fota saker som står helt still i akvariet, t ex växter eller stillaliggande malar. Då minskar du svårigheten lite och kan koncentrera dig på att få till en skarp bild med bra ljus till att börja med. Och det hjälper mig mycket att kunna ställa skärpan manuellt, inte lita på kamerans autofokus.
Och torka av glaset på akvariet på utsidan och ta bort alger på rutan på insidan :)