Lugas skrev:Perfekt. Mina första fiskar nämligen så allt detta med sjukdomar är helt nytt för mig. Vore ju synd att ta livet av dem när det är precis tvärtom jag vill =)
Tja, Åke verkar som sagt uppskatta den temperaturen jag haft att erbjuda hittills, så jag vill inte ändra för mycket. Och ang. genomströmningen. I vårt gamla akvarie fanns det ju såklart en syrepump, ska jag stoppa ner syreslangen i miniakvariet eller är det lite för mycket? Under karantänen så är ett akvarie med 4 liter vatten allt jag har att erbjuda just nu, så en syrepump är kanske lite att ta i?
Man känner sig så jävla taskig som ens haft ett så litet akvarie, men ibland kommer det till användning så helt illa var det kanske inte i slutändan sett ut karantänsperspektiv.
Tackar för att tips jag fått hittills iaf. Det är skönt att veta att det finns lite hopp =) En fisk må kanske vara trams för andra, men efter 7 månader vid skrivbordet ser man dem med andra ögon =D
Hmm, 4 liter var inte mycket, då tycker jag du ska nöja dig med en kur och se hur han mår på det så han slipper vara i det så länge! :) Vad är det mer för firrar i det vanliga akvariet? Kanske lika bra att medicinera hela kittet.
Syrepump behövs nog till det lilla, så inte vattnet blir dåligt. Det allra bästa är nog att medicinera det stora dock! Risken finns att dom inte överlever dom fem dagarna nämligen. Och general tonic är ju inte giftigt eller farligt för några fiskar så du behöver inte vara rädd för det. Men låt Åke och neonerna gå i fem dagar först vet jag.
Men håll noggrann koll på hur dom beter sig dock! Minsta tecken till syrebrist eller nitrit och de måste tillbaka till det större! Du kramade ur filtret när du fyllde på det lilla karets vatten och spruttade i väl?