Pannecke skrev:
Det är inte sä lätt att säga på rak arm så.

Att rengöra filtret så ofta är jag tveksam till. Låt den gå med alla nyttobakterier, så att du inte förstör dessa.

Ofta är det nog så att nårings nivåerna är så låga att dina växter inte kan ta upp den, om de är hämmade av några näringsämnen. Algerna klarar sig med mycket lägre näringskrav än växterna.

Har du mycket växter?

Får de näring?

Gör du stora vattenbyten och hur ofta?

Har du mycket eller lite ljus?

* Inner filtret har jag rengjort pga att det slammar igen totalt och e då igentäppt av brunt klet :) Det yttre brukar jag oxå bli tvungen att rengöra för det e oxå extremt mycke skit i det. Ska testa låta det filtret vara ändå tills det börjar bli dålig cirkulation i det och se om det hjälper.

* Vad kan det vara, hmm kanske 10 växter som hette nåt med svärd :) De har växt till sig och blivit ganska stora och växt till en tät dunge som kanske tar upp 1/4 del av akvariet eller så.

* Jag ger inge extra näring just för tillfället.

* Förut gjorde jag vatten byten typ 1 ggr i veckan och bytte då 1/3 av vattnet, lät jag det dröja längre mellan gångerna så såg man inte ens in i akvariet pga algerna :)

* Oftast brukar persiennerna vara nere så akvariet får inte mycket solljus och belysningen består av 2 T5 lysrör som jag nu inte minns vad de låg på för effekt men de e tända från 09.00 - 20.00 har jag för mig.

MVH Daniel