Jag måste också hålla med Anders!
Jag minns mycket tydligt hur det var att vara nybörjare. Det var tusentals frågor som man fick testa sig fram svaren på genom "trial and error" och man sparade pengar eller terrade morsan om att få en saftig akvariebok (minns ni IPC:s Stora Akvariebok?) i julklapp.

Jag minns också att jag, innan jag började skriva här på forumet spenderade nästan två år av bara läsande av poster och inlägg. Jag sökte mig till Zoopet pga Discus - jag ville veta allt och framför allt, vad folk i gemene man hade för erfarenheter av denna ciklid - trots då att jag själv sysslat med ciklider i 35 år innan (förutom Discus).

Jag tror att det är lätt att uppfatta Zoopet som någon sorts "larmcentral", "fiskakut" eller "vetrinärmottagning för fiskar". Väldigt många förväntar sig svar på direkten, och när ett svar inte kommer omedelbart kan det i vissa fall bli sura miner typ; "men snälla nån, svara då!", "varför är det ingen som hjälper mig nu", "kan inte någon av experterna ens svaret på min fråga" - ungefär sådär.

Jag har själv svarat på ett par tre frågor på "Amerikanska ciklider" den senaste veckan/veckorna och inte fått någon respons överhuvudtaget - de frågor jag svarat på tycks inte följas upp av frågeställaren och några vidare kommentarer verkar inte vara nödvändiga... Det där är ju en omvänd problematik.

Det är ju som "Ansjo" skriver att det kanske inte alltid finns någon som kan svaret på frågan just i det ögonblick som frågan ställs - sedan försöker jag att åtminstone alltid hälsa en nykomling välkommen, men gör detta helst om jag samtidigt kan ge ett adekvat svar på en viss fråga.

När man skriver på ett forum är den kända "Netiketten" viktig i sammanhanget - det beror alltså, tror jag, på hur en fråga formuleras. Om någon skriver att; "Detta är min första post, jag har ett akvarium si och så, såna fiskar och bla, bla, mitt problem är att mina fiskar bla, bla, bla, hur skall jag göra? Tacksam för tips och svar" så kommer det automatiskt ett antal räddare i nöden, faktiskt därför att frågan tycks vara ställd på ett rakt och begripligt sätt.
Om en person skriver in på Zoopet för första gången så här; "Mina fiskar har lagt ägg! Vad gör jag nu? Jag förväntar mig snabba svar för det gäller liv eller död - det är katastrof!"
så kan jag tänka mig att många tänker; "puooohh - jaha, here we go again, Vad är det för fiskar? hur stort är karet?" o.s.v, o.s.v.

Sedan är det väl också på det viset att alla inte läser alla trådar i alla ämnen - jag själv besöker bara en bråkdel av zoopets alla ämneskategorier därför att jag är intresserad av just dessa specifikt.
Dessutom är jag ganska ovillig att svara på frågor eller ge tips i ämnen där jag inte har rejält på fötterna - är jag minsta tveksam om svaret låter jag bli att svara!

Jag tycker nog att de flesta får bra hjälp i de flesta ämnen och bär man sig inte åt som en idiot känns det väl som att de flesta också blir varmt välkomnade här på Zoopet. Ingen vill stå eller hamna utanför men ibland kan det kanske ta ett par dagar innan det liksom rullar igång - öppenhet, vänlighet och ett ödmjukt sätt är alltid gyllene nycklar till ett gott samtal, både i verkliga livet och i synnerhet på ett forum!:)