Sonja skrev:Jag tror inte du får bråk mellan dom. Jag har två hanar och en hona och det enda hanarna gör är att simma ikapp med varandra, spärra fenor och växla färg. Inget bitande eller annat stressande. Iofs kanske dom är ovanligt snälla.
Jag har inte direkt provat att få lek på mina, eller snarare så leker dom nog hela tiden men jag försöker inte ta tillvara något. Lekmopp hänger man in för att kunna plocka upp den efter leken och flytta till ett yngelkar där rommen kan kläckas i fred. Rommen är rätt stor, kanske ca 1-2 mm och helt klar som små vatten eller oljedroppar. Fiskarna leker rätt tidigt på morgonen gärna i infallande morgonsol. Tar man upp moppen så tål rommen rommen lite tid uppe i luften så man kan försiktigt vrida ur moppen lite och sen kolla om det sitter romkorn inne i den. Man får kolla tråd för tråd. Har man väl sett några romkorn så ser man lätt fler, plecis som att plocka svamp ;)
Det tar rätt många dagar innan rommen kläcks, står nog på regnbågssidan exakt tid men säkert 7-10 dagar skulle jag gissa. De nykläckta ynglen simmar tätt under ytan och är rätt lätta att se. Dom är väldigt mörka i början.
Ja det jag förstod av boken så kan honorna lägga rom nästan oavbrutet en stor del av livet. Kan man köpa en sån lekmop? Har läst ett par beskrivningar hur man gör en själv, men det verkar bökigt. Frågan är ju förstås om man vill ha yngel, men nån gång vore det spännande, får väl ge bort eller köpa ett kar till!:)