Tack för ditt svar. Jag var in på länken du bifogade och tittade på bilderna. Tycker inte riktgt det ser ut som fenröta, men det kan ha gått längre på fiskarna på bilderna än vad det gjort med mina kanske.

Detta med att fiskarna står mycket stilla, kan det ha med fenrötan att göra? Faktum är att även de fiskar som har hela och fina fenor är passiva. Har JD som har yngel just nu och de håller resten av invånarna på avstånd och jag har funderat på om det kan vara deras förtjänst att fiskarna håller sig stilla? Är jag helt ute och cyklar?

Nä, du är nog inte ute och cyklar... har man lekande JD i karet förstår jag mycket väl att de andra står still... typ där JD:arna har ställt dom. JD är ena bitska jäklar när de leker så det är nog bett från dom du ser. Att JD-hanen är lite fransig i fenorna beror nog på att far omkring och håller undan. Mina Discushanar brukar få lite "sprickor" i fenorna när de fajtas - detta läker dock ihop på nolltid.

Men, om fenorna delar sig extremt mycket och blir vita i kanterna och liksom vittrar bort så är det ju något knas. Fenröta, har jag hört, är ganska lätt att bli av med. Är dock osäker då jag inte haft denna sjukdom i mina egna kar, men jag tror att en kur med "fenrötamedicin" gör susen. Om, vill säga, det är fenröta du har...