Hmmm... Matte!
Att de flesta tycker att en BTN slimline är snyggare är inte så underligt, en sådan har de facto en lite snofsigare struktur som liknar naturlig sten, eller vad det nu är. Faktum är att jag inte heller är så förtjust i de där skarvarna som du nämner, men de går ju att dölja med strategiskt placerade växter och rötter... skit samma.

Om vi för ögonblicket bortser från din ekonomi så känns det lite som att du lägger för stor vikt vid vad andra tycker. DU gillar ju den svarta och kan direkt göra ett slutgiltigt val den dag du åker till nån shop och kollar in den ordentligt.
Ålrajt, den kanske glänser en aning och ser möjligen lite "billig" ut, men det kommer snart en mattande algväxt på den som jag tror trollar bort lite av det "ny-glansiga", dessutom tror jag att den passar sketabra i ett framtida T-kar, med lite skiffersten och kanske några ljusa inslag, som snäckor och andra stenar, som bryter av det mörka och ger snygga kontraster.
Säg nu att du får för dig att ytterligare efter en tid byta biotop till t.ex. SA. Då kan den svarta bakgrunden utan vidare passa även i den miljön. Det handlar bara om hur du inreder karet. Troligtvis kommer det att bli en hel del växter och en jädra massa rötter - så bakgrunden blir då en mörk, murrig fond bakom det gröna och bruna. Jag är övertygad om att det kan bli hur snyggt som helst!

(Psst, och du, säg det inte till nån annan - du får ju en unik prägel på din inredning som kanske är lite överraskande egen, okonventionell - och vacker!)

Om något år eller ett par så kanske du med ett gott flabb tar tag i den där svarta bakgrunden å hivar den åt helvete - eller så blir den en perfekt detalj i ditt kar. Jag garanterar dig dock - då har du råd att tjacka den bakgrund du tycker är snyggast oavsett pris!!!:)