Den konstiga kroppsformen de har får man inte enbart genom att korsa två arter, det är troligtvis mer eller mindre en missbildad Amphilophus labiatus eller citrinellum, eller en korsning mellan de två (de är mycket lika, och svåra att skilja på), vad jag har förstått är det ganska sällsynt med "renartiga" labiatus och citrinellum i Sverige, eller åtminstone kan man aldrig vara säker på att det inte är korsningar, och även om de är korsningar, så ser de inte ut som papegojciklider. Det är väl egentligen inte papegojcikliderna som är missfoster, om man ska se krasst på det, utan de giriga typer som experimenterar och tjänar pengar på att "skapa" fiskar som har svårt att fungera normalt, på grund av sin kroppsform. Jag har sett papegojciklider som har sett ut som normala labiatus/citrinellum, men med kortare kropp, alltså mindre grad av missbildning än sina syskon. Att bara korsa två arter ger inte papegojciklidens kroppsform, utan det är troligtvis nå´n sorts missbildning med i spelet, förmodligen orsakad av inavel. Jag har för mig att jag har sett både en påfågelsciklid, och zebraciklider med papegojciklidens form, förmodligen också inavlade.
Angående problemet med din fisk, så är det svårt att veta. Min första tanke var vattnet, men om dina andra fiskar verkar friska, så är det nog inte det. Jag tror däremot att det kan bero på det faktum att de, liksom slöjstjärtar, är hårt avlade, och förmodligen kommer från en linje med inavlade och missbildade fiskar, vilket i så fall nog gör dem ganska känsliga, i alla fall vissa exemplar.