Lars-Olof Arvids skrev:Kanske inte alltid, men jag ser inget fel i att fiskar har bra med utrymme. För egen del har jag inga enorma behov av akvarier under 40 liter.
Olle
Ingen har väl påstått att det är fel med större akvarier, speciellt inte om vi pratar om sällskapsakvarier (för odlings- och yngelakvarier kan det däremot ibland vara en fördel med mindre). Själv håller jag på att bygga ett 3.000 liters akvarie och kommer inte att ha någon fisk i det som blir större än 12-13 cm.
Det som är fel är att sätta en gräns på 40 liter eftersom en del fiskarter faktiskt funkar bra i mindre akvarier. Ta det exempel som jag nämnt tidigare i denna tråd - nämligen mitt 35 liters tavelakvarium med endlers. Om man räknar om Endlers storlek i förhållande till diskus och sedan för över samma förhållanden mellan mitt tavelakvarium och ett diskusakvarium så innebär det att diskusakvariet skulle vara 5 meter x 60 cm x 3 meter för att diskusarna skulle få samma utrymme som mina endlers. Varför skulle det vara djurplågeri för mina diskus - men vara helt OK att hålla diskus i oerhört mycket mindre svängutrymme än vad mina endlers har.
I mitt tavelakvarium finns det dessutom ett utomordentligt bra fungerande biologiskt filter med mycket större filteryta än i de filter som man normalt använder i 50-60 liters akvarier.