Batski - varför är inte gränsen på 100 liter - det skulle ju säkra ännu mer fiskar för risken att hamna i miljöer som de plågas i - eller 200 liter - det skulle ju garantera än fler arter en bra miljö. Du har helt rätt med att lagar skall signalera vad som är ok - men här har vi en Röd Gubbe - lag. Den signalerar om något bara lite löjets skimmer. Du missar poängen. Har jag fiskar som trivs bra i 27 liter och som mår gott och har rätt storlek så blir jag ändå dömd för djurplågeri. Har jag en Paronhaj eller rödfenad antennmal eller pacco i ett 40 liters så blir jag frikänd - det är inte djurplågeri enligt lagen. När det gäller burfåglar så har man artspecifika krav på burstorlekar, samma när det gäller djurparker (även för fisk, jordbruksverket krävde 50.000 liter för att ha paronhaj i en djurpark exempelvis).
Om jag tror att lagen fungerar på det sätt som jag ironiskt skrev om - ja. Jag har bokstavligen brytit mot lagen. Och om jag drar den historien inför rätta så skrattar de bara och tycker att det var en ganska så bra bortförklaring.
Hur gällande lagtexten om bör vara 40 liter är kan bara provas i en rättegång som i så fall kan gå ända upp till högsta domstolen för att få ett prejudikat speciellt om man också skriver att det skall vara anpassat efter art och mängd.
För min del är tråden avslutad - lagen kommer den 1/9 och nu är det bara att invänta första åtalet mot en akvarist som håller fisk i akvarier mindre än 40 liter.
MVH Lasse
Edit att folk är rädda för att få "lite skit" i ett osunt debattklimat tycker jag är ett lågt argument. Du har verkligen inte fått någon "skit" i den här debatten. Guy gick in med några rader och du svarade att du var trött på hans lögner och det fick Kjell att bli ironisk genom att ge dig samma behandling där han uppfattade att du var lögnaktig i din argumentering gentemot honom. Vad du har fått i den här debatten är däremot en ganska massiv mur av erfarna akvarister med ganska stor teoretisk och praktisk kunskap om att hålla djur så skonsamt som möjlig emot dig vad gäller en lag om miniumstorlek på vad som kan betraktas som djurplågeri. Personer som i många år har arbetat utåt genom böcker, kurser, föredrag, artiklar och annat för att öka kunskapen om våra djur och hur man sköter dom och ständigt tagit upp kampen mot sådant som kan anses vara djurplågeri inom branchen. Många gånger har detta skett idéellt. Dessa personer tycker ganska unisont att 40 litersgränsen är huvudlös. Hur skall exempelvis jag nu kunna stå på en kurs i Zoorfs regi och säga att jag inte tycker att man skall saluföra fisk som paronhaj, rödfenad mal och pacco eftersom att myndigheterna nu genom en generell 40 litersgräns satt riktlinjen för vilken volym som kan anses vara djurplågeri eller inte?