Det finns dock avigsidor även med detta - djur är det generellt sett inte någon stor lönsamhet i för affärer och när de nya kraven på utrymmen, separat ventilation, utbildning etc. infördes för några år sedan så var det massor av affär som la ner sina djuravdelningar. Speciellt gällde detta för fåglar och terrariedjur och jag skulle tro att klart mer än 1/3 av alla som sålde fåglar slutade med detta eftersom kostnaderna steg alldeles för mycket satt i relation till vad det såldes.

Den stora förtjänsten ligger ju för affärerna idag i annat som torrvarorna och där är ju konkurrensen från internetaffärerna knivskarp.

Jag ser gärna en utveckling då djuraffärer istället för att ha djuren fysiskt i affären med allt vad det innebär, skriver kontrakt med uppfödare som de sen förmedlar kontakter till mot en avgift som motsvarar det de i dag får för djuret. Jag tror att ett sånt system skulle vara bättre för djuren och i längden även smidigare för affärerna. Det skulle kunna funka ungefär som när man gör en beställning i dag.

En fördel med detta skulle vara att man skulle få bort en del impulsköp som t ex när vissa föräldrar köper den där söta kaninen till sitt tjatiga barn...