toccata skrev:
jag utgår bara från vad jag har läst folk säga här på forumet samt vad jag har lärt mig själv. det varma vattnet kan vara hälsofarligt att dricka, har jag lärt mig. så då vill jag inte ha det i akvariet.

när jag bodde i stockholm och hade akvarium minns jag att alla mina fiskar blev pigga och glada av vattenbyte. här nere i växjö står dom och "kippar" ganska länge efter bytet, och platyna mår inte särskilt bra. så, oavsett temperatur så tror jag att det är något i växjös vatten som inte är bra. jag vill inte riskera något, därför tar jag helst vatten från kallvattenkranen.

en kille som jobbade på akvariebutiken Håvmästarna i Växjö sade till mig att dom har någon klorförening i vattnet som inte går att lufta ur som vanligt klor, och att platy och andra liknande fiskar var extra känsliga för detta klor. han sade att det generellt sett inte är ett bra vatten för akvariefiskar i växjö.

Nåväl nu pratar vi ju om något helt annat än att metaller löser sig i vattnet.

Växjö är ju känt för att de tillsätter ammoniumsulfat i sitt vatten istället för den lättlösliga klorgasen.
Så här står det i Zoopetartiklen "Akvarievatten"

En del vattenverk tillsätter tyvärr inte bara klorgas/koldioxid utan även ammoniumsulfat (kontrollera med ditt vattenverk). Resultatet blir att det bildas kloraminer som inte går att lufta ut. Kloramin kan vara dödligt för fiskar även i små doser. Använder ditt vattenverk en sådan kloreringsmetod måste du använda ett vattenberedningspreparat och man bör inte heller byta mer än 20% av vattnet varje vecka.

Men detta har ju inte med varmvatten och kallvatten att göra - det är inte mindre med ammoniumsulfat i kallvattnet än i varmvattnet.