tummen skrev:...men om du då korsar två odlade varianter så "späds" de skadade generna ut och problemet försvinner av sig själv...:D dessutom tror jag att det inte beror på sönderavling som så många säger, då borde svärdbärare och platy mfl. vara lika utsatta...jag tror mera på att honorna blir stressade när de skall föda. Men det är klart, har du linjeavlat många generationer utan att korsa in nytt blod så kan fertiliteten gå ner, och även dödligheten kan öka, men det är problem som proffsen motverkar genom att samarbeta och dela på fiskar med varandra. Man kanske odlar samma sort och sedan byter man sinsemellan var femte generation t.ex.
Man kan ju också ta en "vildguppy" och korsa in i sin drabbade stam, då borde de bli robustare igen. Jag har själv ett akvarium med "mixguppy", och har INGA problem med döende honor där, då ingår såväl vildguppy, odlade varianter, Endlerhybrider mfl. och det blir många kul färgkombinationer och olika fenformer där. Testa det och se fram emot många kul år framöver med mycket roliga överraskningar i ditt akvarium.
Jag tror inte att de är stressade utan jag tror att de svälter ihjäl eller är svaga från början... Jag har mina Odlade Endlers och de är jättetåliga men det tog ett tag innan jag lärde mig hur jag skulle mata dem för att de inte skulle hungra ihjäl efter en förlossning.. [:o]
De äter inte sina avkomma precis som Endlers utan bara enstaka yngel som simmar dåligt och efter förlossning så var de klena ibörjan och rovgiriga vid matning.. Ger frysmat och ibland babyciklidpellets för att ge damerna en stärkande måltid efter förlossning...;) Nu är alla friska och starka..