Mja, risken att de kryper in i filtret bakvägen är inte lika stor, det flödar ju ut vatten hela tiden därifrån.
Jag har nylonstrumpa på en del filter, och visst sätts det igen lite, speciellt när det inte är så många räkor tycker jag. När de är lite fler så sitter de på strumpan och putsar den :) Annars är ju ett enklet skumgummifilter som drivs med en luftpump det allra bästa.
Har du fått med små, små snäckor med växter är det nog inte posthorn utan den sk "kanelbullesnäckan", som jag inte minns det riktiga namnet på. Dom är lite pestiga, blir så himla många fort. Men snäckor är bra i akvarier. Jag bekämpade alla snäckor i säkert 20 år innan jag blev överbevisad om hur bra dom egentligen är. Speciellt i små akvarier.

Om du byter glödlampan till en energilampa (lysrörslampa) kommer du inte att få så stora skillnader i tempen. Prova får du se ;) Jag har hittat små såna på 3w har jag för mig, om det inte var 5w, på Claes Ohlsson. Dom kostar inte så himla mycket och håller längre än glödlampor, drar mindre energi, ger mindre värma och får växterna att trivas bättre. Men kolla att formen på lampan funkar med rampen. Ibland kan det bli lite väl trångt att skruva i en sån.