wrang skrev:
Nej, läste en del nu och kritiken förvånar mig inte, men om de anser sig vara mer pålästa och erfarna än Delbeeck, Sprung, Shimek, och Thullock mfl får stå för dom.
Dsb har ju ett mycket dåligt rykte i Sverige, medans den anses fungera utmärkt enligt flertalet framstående saltvattensakvarister.
Bland annat Delbeck och Sprung i sin senaste bok The Reef Aquarium, Science, art, and technology 2005.
Efter att läst boken blev jag sugen på om den verkligen är så värdelös som vi i sverige påstår. Medans herrarna Delbeck/Sprung (de är ju bägge två utbildade marinbiologer samt forskar inom området) menar att det fungerar utmärkt bara man bygger den på rätt sätt och lär sig principerna för hur den fungerar. Samt inte förbiser andra aspekter som är viktigt att tänka på (tex att ha en kraftig cirkulation helst med vågmaskin, ha mycket sandvändande djur mm).
Jag har så som jag ser det två biologiska filter, Dsb och levande sten. För att få bort fosfat har jag dessutom lite Rowafos i en strumpa i den delen som är avskild genom Pvc skivan.
Som du förstår kör jag dessutom utan skummare, vilket inte någan av de nämnda författarna rekommenderar.
Nå, nu har jag startat ett så vi får väl se hur det går, kanske har jag fel och hela systemet havererar om några månader;).