Har du så få snäckor, som låter som om det är Posthornssnäckor förresten på din beskrivning, så är det nog enklast att helt enkelt plocka ut dom i samband med rengörning. Om du inte vill ta i dom så prova att suga ut dom med slangen vid vattenbyte. Eller be någon annan komma och lyfta ut dom. Nu är inte det någon garanti för att det inte kommer nya snäckor efter ett tag men då kan man fortsätta ta upp dom.
Råden du fått i denna tråd är hur man brukar göra när akvariet invaderas av snäckor - då pratar vi tusentals stycken.
För mig låter det inte som att du har för skitigt i akvariumet, tvärtom verkar det som om du rengör lite för noggrannt! :) Det är bra för balansen i ett inkört kar att det ligger kvar lite skit på botten inne i sanden och det enda man behöver göra egentligen är att byta vatten regelbundet och kanske suga upp större samlingar av döda växtdelar etc. Alltså inte lyfta på inredning och dammasuga hela botten för då försvinner många nyttiga bakterier.
Några få snäckor i akvariet brukar bara vara bra som tidigare sagts, det är när dom sätter igång och förökar sig explosionsartat som man vet att man har problem med balansen i akvariet. Därför kan man ha snäckorna som en slags indikator på att vattnet är bra plus att dom städar i burken åt en.
Men om man som du verkligen inte tycker om snäckor ska man förstås inte behöva "stå ut" med dom bara på grund av det, det finns ju andra sätt att kolla vattenkvaliteten och hålla rent på.
Jag skulle avvakta med att köpa botior ett tag om jag var dig om det enbart handlar om snäckorna. Men byter du ut lite fiskar vid något tillfälle och får mer plats över för nya fiskar så rekommenderar jag gärna dessa då det är roliga fiskar i vilket akvarium som helst. Praktbotior går helst i små stim, minst fem bör man ha. Färre botior innebär oftast att dom inte trivs och håller sig gömda mesta tiden så att man inte får se dom. Dom kan bli upp till 30 cm som sagt men för att dom ska bli så stora i akvarium så krävs det en hel del. Min erfarenhet är att i ett sällskapsakvarium med andra fiskar så stannar dom på max 10-15 cm efter något år.