NattDimma skrev:Batski: Ja jag har förstått det nu jag också att man nog inte kan lita så mkt på det som sägs i djuraffärerna,jag får väl helt enkelt försöka hitta ett nytt hem till Botian, några av mina kompisar har större kar än vad jag har så jag kan säkert ge bort H*n till någon av dom.
Ja ett större hem och några kompisar kommer nog att göra livet mycket roligare för din botia :)
NattDimma skrev:Mm jag har ju pansarmal nu och den är ju inte så stor, jätte söt tycker jag, så då köper jag några fler sånna, men om jag har tre sånna pansarmalar och sen tre sånna där andra som ser ut som en pansarmal fast med annan färg då blir det ju 6 stycken funar det att ha så, eller är det bäst att bra ha 6 st pansarmalar?
Alla corys kallas för pansarmalar. Vet du vilken art din tillhör? Kan det vara en C. paleatus (så kallad vanlig pansarmal)? De blir faktiskt rätt stora och behöver även de större utrymme än vad du har.
Corys av olika arter kan stimma ihop. Iaf med individer av arter som har liknande färgteckning. Det bästa är ändå att ha fler av samma art.
NattDimma skrev:Jag hade sån javamossa förut, men den fästa inget bra p den sten jag hade så det såg mest bara fult ut, men jag ska göra ett nytt försök.
Det tar lite tid innan javamossan växer fast. Man måste hjälpa den genom att binda fast den med hjälp av sytråd eller nylonlina. Sen när den börjar se för stor och oformlig ut kan man ansa den. Kom då ihåg att plocka upp det som blir över så det inte fastnar nånstans där man inte vill ha den.
NattDimma skrev:Jaha det visste jag faktiskt inte, då får jag väl komma över att jag tycker det ser stökigt ut med flytväxter och skaffa några så mina yngel får någonstans att gömma sig, :P
Det finns en del olika flytväxter så du kan nog hitta någon som du gillar. Lättast tycker jag är Ceratopteris cornuta. Dessa blir dock ganska stora. Pistia stratiotes är kanske ett bättre alternativ för ditt akvarium. Eller Salvinia natans. När de börjar bli för stora eller för många är det bara att ta bort en del. Yngel använder även finbladiga växter som gömställen.
NattDimma skrev:Okej, men innan jag skaffar snäckorna och rökorna så ska jag se till att hitta ett nytt hem till botian, :)
Det är nog bäst ja :)