Kramfors skrev:
Koppeltvång är nödvändigt då det finns så många hundar som inte ägaren har kontroll över.

Som lagen nu är skriven ska hunden vara under sådan uppsikt utan för områden där det är koppeltvång som om den vore kopplad.

I ett flexikoppel anser jag inte hunden var kopplad.

Det är inte koppeltvång för alla i vårt centrum det gäller inte för ledarhund för synskadade person eller för polishund i tjänst.

Tikar skall under löptid hållas kopplade, dock inte inom inhägnade områden.

Hundar får inte vistas inom offentlig plats som utgör lekplats eller begravningsplats.

Service- och signalhund för funktionshindrad person undantas

från skyldigheten att följa bestämmelserna vad avser skyldigheten

att hålla hunden kopplad på offentlig plats och att föroreningar efter hundar plockas upp.

Från och med den 1 mars, när viltet är som mest känsligt för störning, är det hundförbud.

Då börjar djurens föryngringstid och den måste respekteras.

Fram till den 20 augusti pågår hundförbudet.

Därefter gäller att hundar inte för löpa lösa, annat än vid jakt eller jaktträning.

Det är regeringen som beslutar om tiderna och de står angivna i Jaktförordningen § 16.

Jodå jag vet detta. Men jag kan bara inte tycka att det är en bra lag.

Även om du inte anser att en hund i ett flexikoppel är kopplad, så anser både hunden och hennes/hans människa det. Jag har sett många gånger hur folk istället för att prata med sin hund bara drar i kopplet. Hur ska en hund som blir behandlad på det sättet lära sig att lyssna till sin matte/husse? Vad händer den gången då matte/husse tappat kopplet, eller hunden ryckt sig loss?...