hejhej.
det är en bra storlek du börjar med för ett malawi/tanganika kar.
Som många ser det så är ett malawi kar mer färgrikt, och ett tanganyika kar är det mer betende osv i.
Jag har själv tänkt skaffa 2stycken 300liters kar till hösten, och då kmr jag köra tanganyika i det. I ett av dem blir de kanske ett Prinsess par, ett julle par, och några snäcklekare. I det andra hade jag tänkt testa någon sandlekande? ciklid.
Om du bor i Gbg trakten borde väl ditt pH ligga runt 7-7.5? Höja pH är inte så knepigt som man kan tro, du kan ha i kalkstenar som hjälper till å putta upp pH lite, sen kan du använda Bikarbonat som höjare.
Allmänna tips är väl att du har akvariet i lod, 1cm frigolit i botten (om du ska ha mycket stenar, vilket både malawi och tanganyika gillar). När du startat karet och är nöjd med indredning osv, så låt det stå en dag eller 2 med vatten, sen köper du fiskar. Dom ställena i Gbg som har mest tanganyika är nog Herkules zoo och Tropakvariefiskimport. Men åker du norrut så är Nols ciklidhobby en grym butik, och åker du söderut är Zoo mässan i Kungsbacka ett bra tips. När det gäller malawi är det väl en smaksak, kika på mycket bilder och läs om dom fiskarna du fastnar för, sen kan du fråga här i forumet och dom kanske passar tillsammans osv.
Och innan du beställer något akvarium, tycker jag du kan ringa runt till lite butiker i gbg och kolla priser. Akvarier/tillbehör är ofta rätt billigt i gbg.