batski skrev:Du kan börja med att fiska de du har i akvarium så får du känna efter hur det känns ;) Själv har jag väldigt svårt att förstå hur man kan fiska när man lärt känna sina fiskar hemma. Jag har även väldigt svårt att förstå hur man kan roa sig med nånting som för andra innebär smärta, skräck, ångest och tom döden.
Även om man släpper ut fiskarna igen är det inte säkert att alla klarar sig. Fiskars mun är väldigt känslig och risken är att de blir så skadade att de inte klarar av att fånga tillräckligt med mat. Och även om de överlever har man utsatt dem för en fruktansvärt upplevelse.
maria_ skrev:Fångar du med håv då eller? För hur kul tror du det är på en skala att få en stor, fet krok i munnen?
Jag är sportfiskare och framförallt så är jag flugfiskare. www.flugfiskarn.com
Smärta, skräck och ångest skriver batski och självklart har han rätt. I mina flugfiskekretsar debatteras ofta om hur fisk ska sättas tillbaka, behandlas vid själva drillningen, håvas etc. för att det ska vara så varsamt som möjligt vid återutsättning av fisk och så att fisken överlever. Andra menar att det är mest etiskt att slakta all den fisk man fångar och inte ta upp mer än man kan äta.
När jag ibland, längesedan nu, lägger mig i dessa debatter brukar jag skriva att det oetiska inte ligger i slakt eller återutsättning, utan i att fiska över huvud taget! Jag menar att båda dessa falanger (återutsättare/slaktare) har rätt, man måste sätta tillbaka småfisken (och helst även de allra största när det gäller öring) för att trygga återväxt och för att följa de minimåttbestämmelser som finns. Samtidigt ska man inte ta tillvara mer än man kan äta.
Den största orsaken till att fisken dör är vad sportfiskare kallar för "mjölksyreschock". Av stressen som den utsätts för, kan den då dö av syrebrist ett par timmar efter att den återutsatts. Bästa sättet att undvika det är att drilla fisken så kort tid som möjligt. Efter fångst ta bort kroken (om den sitter djupt i svaljet klippa av linan för att undvika att skada fisken ännu mer), hålla fisken i vattnet och dra den fram och tillbaka så att vatten cirkulerar runt gälarna tills fisken fått kraft nog att simma ur handen av egen kraft. Men framförallt, vad det gäller laxartad fisk, ska man helt undvika att fiska när vattnet är varmare än ca. 18 grader. Varmt vatten är sämre på att hålla syre, är mer syrefattigt, än kallt vatten.
Att det skulle göra särskilt ont för fisken tror jag däremot inte ett dugg på! Om någon satte en krok i munnen på mig, hur liten den än är, så skulle inte jag streta emot. Vid mete har jag själv flera gånger varit med om att fånga samma fisk flera gånger vid samma tillfälle. Ibland fångar man även fisk som redan har en krok i munnen. (Fiskedrag och krokar läker fisken ut ganska snabbt.)
Men jag tycker att det är viktigt att förstå att det vi sportfiskare gör är helt och hållet för vår egen nöjeslystnad och eventuella jaktinstinkt. Ingen av oss behöver fiska för att överleva så inte tusan är det etiskt! [B)]