Knyttet skrev:Jag är inte väldigt osäker när jag träffar en ny hund. Vet inte om du försöker förolämpa mig eller nåt [B)] Jag vill visa hunden att jag inte är ett hot, ja. Stryka vid mungipan är också en lugnande signal och inte bara något som valpar gör. Förresten så kan min hund bete sig väldigt löjligt när han träffar sina små cairnterrierkompisar. Jag är rätt säker på att han inte känner sig underlägsen dem, men han beter sig valpaktigt
Nyare rön inom hundpsykologi säger att det inte är så viktigt att ständigt visa sig ranghög för att inte hunden ska försöka klättra i rang.
Uttryckte mig klumpigt och för kortfattat, skulle med bussen... Jag vet att du är "hundmänniska" och vände mig mer till dem som är rädda för hund... Men det är så att slickar/stryker man i mungipan så visar man sitt underläge och påvisar att den andra står högre i rang och då minskar man risken att bli attackerad så givetvis är det vinnande för valpar och hundrädda.. ;)
När jag sa att hunden ska veta att jag är ranghög så var det mest ironiskt :D men inte känner jag att jag måste fjäska för någon hund inte... Om jag tycker att jag får labila vibbar från en hund så låter jag helt sonika bli att ta i den och ignorerar den så länge den låter mig vara ifred...
Nej, om du har tagit din ranghöga plats i flocken och inte börjar bete dig annorlunda så måste du inte hävda dig hela tiden.. Som han hundprataren sa på 4+, man utstålar dominans och lugn.. ;)