EMarleene skrev:
Nitrit är det i alla fall inte. Det har jag kllat ytterligare en gång och det är omöjligt detta. Värdena på vattnet är fortfarande het perfekta så det jag har är någon sjukdom eller liknande.

Det där med costia har jag läst om. Men det verkar inte riktigt vara det heller om man läser till symptomen för den sjukdomen. Mina fiskar får egentligen bara ihopklibbade fenor, ser annars likadana ut. Blir lite slöa och hänger i hörnen innan de ligger på botten och bara andas lite. Sen dör de.

Costia verkar ju också ska botas med salt som jag har läst det, men det funkade inte riktigt. Det enda som hände med saltet var att de sjuka fiskarna piggnade till i några dagar innan de bara dog. Dessutom dog en del växter och alla nya små yngel försvann.

Får testa med ytterligare vattenbyten, några större än tidigare. Läste om en guppyuppfödare som hade haft problem med ihopklibbade fenor och han sa att det enda som hade hjälp honom var flera 95% vattenbyten under en period.

Jag tror ändå på costia, när jag sett costia på ungfödare är det precis som du beskrivit. Köp en riktig medicin det funkar oftast bäst. Frågar du mej så är det Waterlife:s mediciner som är bäst i 95 % av fallen. Så slipper du ha ihjäl växterna med salt. Sedan en sak till, visst den sjuka fisken kanske inte går att rädda men du räddar antagligen den fisken som inte sjuknat in än om du medicinerar. Costia är dessutom en stresssjukdom så du kanske förvärrar problemen genom att byta vatten.