quarantino skrev:Först, hur är människan beskaffad som avlat fram pitbulls, som har björn och hundfighter, jublar åt tjurfäktning?[:-99]
Sen verkar det som om pitbulls(tillsammans med chiuahua) är den mest populära varianterna i stockholm med omnejd, herregud!!! Men, man har väl den för den är så snäll och go!
[COLOR=red]Som jag sa innan så finns det både rötägg och mkt seriösa hundägare som bla äger PBT (pitbull terrier), och beroende på vart man bor i landet, skiftar användandet.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]De flesta som skaffar PBT här uppe, arbetar med sina hundar. De flesta yngre som skaffar dito söderöver har den som "smycke" och hänger på stan.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]De hundar som tränas och tävlas som Gamedog i landet, både hörs och syns ytterst sällan.[/COLOR]
Precis, och när en munkorg saknas kan man skicka ett litet sms till nån myndighet. Som jag sagt tidigare är det de oseriösa som man vill åt inte de seriösa. Hur kommer vi åt de oseriösa? Vilka verktyg ska till för det? Hundförespråkarna kommer med meningslösa förslag(som bara förbättrar det som redan är bra), bättre kan ni eller inser ni att det inte finns några "mjuka" sätt, förutom mina västar då?;)
[COLOR=red]Som det redan är sagt hundra gånger i tråden, så har ju vi seriösa hundägare inget emot att lagarna skärps runt hundägandet.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Men att förorda munkorg och skrika "rabiat best" löser absolut ingenting![/COLOR]
Multiciterar gör man genom att klicka på det lilla plustecknet-knappen!
[COLOR=red]Trodde inte man kunde göra det när man ville citera flera personer. Tack för hjälpen iaf.[/COLOR]
Du missade min poäng med att bara för att människor är betydligt skadligare/farligare för människor så är inte hundproblemet obefintligt. Märkligt hur det ska jämkas, bagatelliseras, pga att det finns annan skit såsom våldtäktsmän, misshandel etc. Okej, finns det begränsat med pengar som ska fördelas så måste kanske annat prioriteras. Men nu pratar vi om Rottweilers eller andra hundar som attackerar människor ska finnas fritt tillgängliga för vem som helst!
[COLOR=red]Nej raserna ska verkligen inte finnas tillgängliga för vem som helst. Därför krävs det årdare övervaktning på de valpkullar som säljs.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Men vem ska göra det?[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Den buskavel som prånglar fram hundratalas valpar per år, hur ska den stoppas? För det är inte så att de som har sina hundar som vapen, ringer SKK (svenska kennelklubben) och frågar efter valpar med Gamemeriterade föräldradjur.[/COLOR]
Och är det verkligen försvinnande lite attacker? Jag har egna erfarenheter och läser nästan dagligen om dem?
[COLOR=red]Varför läser du om dom? Jo för att de säljer tidningar.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Folk ser "hund attackerade barn" och köper tidningen enbart pga det.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Skulle ist löpsedeln säga "Hund pussade kossa" skulle inte många nr säljas för DEN skull.[/COLOR]
En hund med munkorg kan jag nog försvara mig mot.
[COLOR=red]Ja många tror det, men ta dig en funderare på ex polisens hundar som i många försvarsarbeten bär munkorg.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]En aggressiv hund, som gör det den ska (och det är alltså vad ägaren säger till den) är inte alls så lättsam, bara för att den råks på att bära munkorg.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Sure, den kan inte bitas, men i övrigt fullt kapabel att skada en människa, om än inte dödligt.[/COLOR]
Jag vill inte bli skrämd och jag vill bli respekterad. Jag lider! Men många vill skrämmas, många skiter i vad andra människor känner, därför behövs lagar som åtminstone pekar på vad som är acceptabelt och inte, och kanske kan hindra oseriösa människor att ha hund. De behöver hjälp med attityden, inte hjälp med rätten att göra andra illa.
[COLOR=red]Du har så rätt i att alla hundägare måste respektera både varandra och andra människor i sin närhet. Men inga lagar i världen kommer att få det så...tyvärr![/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Titta på hur de har det i USA, ett land med dödsstraff i vissa stater, hårda fängelsestraff, djurpoliser som dagligen beslagtar och avlivar massor av bla hundar.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Det blir inte bättre, därför att de man egentligen vill åt agerar i tysthet.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Jag kan inte sätta mig in i hur det är att vara rädd för hundar, men jag med hysterisk spindelfobi måste också kunna inse det realistiska i de förslag jag kommer med.[/COLOR]
Vissa hundar kan kategoriseras som livshotande, alltså inte rimligt att de ska vara för kreti och pleti!
[COLOR=red]Exakt![/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Men hur kommer vi åt DET problemet? knappast genom masshysteri och att få hunden att låta som ett farligt djur.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Det är hundar som främst ligger bland Molosser/Doggar som används till hot och andra olagliga handlingar, men det betyder inte att raserna i sig är farliga. Enstaka individer kan däremot beh tas bort.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Fortfarande så får man den hund man förtjänar. Vi för över så mycket till våra hundar att det eg är skrämmande bara det.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Men hur löser man just den biten?[/COLOR]
Ja usch ja, verkar vara riktigt opåligtliga varelser!
[COLOR=red]Nej inte det minsta. Man ska inte lita på barnen heller, för de har sina hyss för sig de med.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Ett pet i ett öga, kanske har de hunden som klättergrej och husse/matte aldrig säger till att det räcker. Förr eller senare talar hunden om "att nu får det vara nog" och då en hund inte äger några händer med tillhörande tummar, får de morra/markera/nafsa eller bita för att sätta stopp.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Börjar man titta på uppmärksammade fall där hund bitit barn ex, så ser man ofta ofta att det faktiskt ligger mer bakom än att hunden bara vaknade en dag och bet ett barn.[/COLOR]
Och som Cesar sa, man ska inte förmänskliga hundar. Och jag säger, man ska inte se människor som hundar... som ska tränas!
[COLOR=red]Jo folk beh träning! För tro't eller ej men det finns drivor av vuxna människor som inte vet hur man beter sig runt djur. De kastar sig över hundar som om de vore all världens gosedjur.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Så nog tusan behöver människan tränas för att få vett i skallen ;)[/COLOR]
Precis, det är människans samhälle och ska det sitta en rädd/aggressiv hund kopplad utanför affärn så ska det hänga en varningsskylt runt halsen eller finnas en munkorg på. Alltså, är det rimligt att man ska ha järnkoll på ett barn hela tiden så att inte livsfarliga hundar eventuellt hugger det i bitar???
[COLOR=red]Vad har hunden utanför affären att göra, undrar jag.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Så många hundar som stjäls i landet vore det upp till ägaren att måna om att ha sitt djur kvar.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Och visst är det så att man får hålla koll på ungarna varje steg de tar.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Jag har själv en 3 åring som älskar hundar och som förr gärna rusade fram till främmande hundar. Då var det bara för morsan att rusa efter och stoppa tanken i hennes lilla huvud.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Idag klappar hon ff massor av främmande hundar, men hon har lärt sig att fråga först.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Det är inte så kul att ha en arg mamma heller ;)[/COLOR]
Vi har alltså petskydd i våra el-kontakter hemma för att nyfikna barn inte ska råka illa ut, och det är det väl ingen som tycker är konstigt? Arbetsplatser ska vara säkra, men en hund ska tydligen enl vissa få hugga ifrån sig för att det kommer en parvel.
[COLOR=red]Finns inget försvar att en hund hugger oprovocerat, men det händer heller inte spec ofta.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]En hund som inte varnar (nu fattar iofs inte ensamma ungar det oftast) har ngt fel i mentaliteten. Men sitter den kopplad och det rätt som det är kliver fram en unge som inte låter den vara, trots varningar från hunden, så kommer det förr eller senare att smälla.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Munnen är hunens enda försvar och det är väl inte vidare svårt att förstå hur hunden känner. Sitta fast och inte ha möjligheten att komma bort vad än den utsätts för.[/COLOR]
Har iofs också sett, "elaka", ungar som drar i pälsen hårt, eller slår, de behöver nog få sig ett litet nyp tillbaka!:D
[COLOR=red]Och det är ofta vid sådana tillfällen den goa familjehunden läggs ut i massmedia som "blodtörstig". Bär sedan den hunden ett namn som ex Rottweiler, ja då är trådar likt denna i full gång.[/COLOR]
[COLOR=red]Mina svar, röd text[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]*blev nå knas med min IE*[/COLOR]