Paatsu skrev:
Det som skiljer mellan de finare kvalité och de som finns i sverige är att de finare är en aning mer inavlade så de är lite känsligare än Svenska.

Det jag kan tänka mig varför de tappar färg är.

1. De börjar bli gamla.

2. Du har för lite mineraler i vattnet.

3. Dåligt vattenkvalité

4. Det är för varmt. Man ska helst ha runt 25 grader.

Sedan att det är för surt kan det inte stämma. Japanska odlare har de i ner till 6.5 ibland lägre.

Det är lite varmt, har täckglasen öppna men det har ofta legat på 26-27 grader... Men jag tror att problemet är för lite mineraler i vattnet... Men om lågt pH fräter på snäckornas skal, kan det inte även fräta på räkornas???

Nu har jag beställt leran... Super, då får de ju lite mer mineraler... Sen fick jag tips av Xul att stoppa ner lite snäckskal, snäckkross eller kalksten. Sen fyller jag på med lite mer engelsk sjösten... Av Leonard fick jag tipset att ge mer Cyklops eller liknande små kräftdjur för att gynna räkskalen...

Gamla är de små rackarna inte och inte ens fullvuxna än så de som inte har så fina skal hinner byta igen när jag får till balansen ordentligt... ;)

Nu har jag flera kullar smått i japankaret så snart kan vi byta lite räklingar... Det är ju extra viktigt om de är sönderavlade... [:o]

Tack för dina råd... ;)