abbimicke skrev:Hur många clowner kan man ha i akvariet? hur fort förökar de sig?
Helst inga för ett sådant här litet kar är lite för litet för vuxna Clowner. Som små går dom att hålla och ett lekpar skulle väl kunna "para" ut sig och klara sig i ett sådant här akvarie men större är att rekommendera. De fisk som man bör ha är olika mindre gobies - de är rolia nog. Det är svårt att odla saltvatten eftersom de allra flesta arter har ett larvstadie.
[quote=andreassofus]kul att följa dina projekt lasse. de här karet e ju perfekt för mig eftersom jag måste sälja mitt saltkar pga platsbrist. visste inte ens att det fanns ett sånt här.. är dom helt nya på marknaden?[/quote]
Tack skall du ha. Ja - det är relativt nytt. Funnits ca två - tre månader på marknaden.
[quote=pettabaj]Hej Lasse!
Jag följer med spänning din tråd här. Har skrivit ett gäng frågor till dig, men förstår om Du inte har tid att svara. Är på mycket god väg att köpa ett sånt här kar, men min fråga är dock; en affär som kan sälja (dom vill hellre sälja ett Red Sea ) karet säger att lyset är alldeles för dåligt i karet samt att skummaren bara sitter där för syns skull och inte gör någon nytta!? Stämmer detta? Spec. där här med ljuset? Du skrev att ljuset var relativt starkt!? Jag påtalade detta för dom i butiken varpå svaret blev att det är en amatör som uttalar sig... vilket jag tycker låter helt befängt när man ser på dina tidigare akvarium. Hur ska jag göra... ? Litar på dig.... ;)
/Petter[/quote]
Ledsen Petter - jag har tänkt besvara dina frågor men varit kort om tid. Ställ om dem i denna tråd så svarar jag så att alla kan dra nytta av svaren (förhoppningsvis). Det får väl vara upp till affären om de tycker jag är en amatör eller inte men om ljuset räcker eller inte beror helt på vilken typ av koraller man vill ha. Det är sant att det troligtvis är för svagt för småpolypiga stenkoraller (SPS = small polyp stonecorall) men det räcker gott för mjukkoraller och olika skivanemoner och (om de placeras högt i karet) kan fungera för storpolypiga stenkoraller (LPS = Large polyp stonecoral). Man brukar ge som en riktlinje 1 watt per liter för SPS (och LPS) men det beror mycket på hur karet är utformat och vilken ljuskälla man använder. Jag har haft euphyllia (som är en LPS) i ca 0,5 watt per liter. De växte inte raketartat men de fungerade. Då hade jag placerat dem mycket högt.
Det är sant att att skummaren inte är en höjdare (den är i funktion ungefär som de skummare som var högsta mode på 70 talet) och jag funderar på att strunta i den men det viktiga är att det finns möjlighet för biologisk filtrering i karet vilket jag kommer att utnyttja och då kan man låta skummaren göra det den från början var avsedd för (lufta vattnet och denaturera proteiner). De moderna skummarna tar bort mycket mer vilket jag (som den glada amatör jag är) inte anser vara helt nyttigt. Samtliga mina kar hitilsdags har varit skummarlösa (jag har till och med byggt om mitt Red Sea till att vara skummarlöst) och de har helt tydligt inte vetat (karen alltså) att jag är en glad amatör för de har fungerat.
Red Sea är helt klart ett betydligt bättre paket men vi pratar om en prisskillnad på över 5000:- också.
Mitt råd till dig är att ta det lugnt - läs på så mycket du kan - här och på saltvattensguiden.se. Jag kommer att rapportera om mina erfarenheter av detta kar och sedan kan du själv dra slutsatsen om du skall satsa på ett Red Sea eller starta med ett Clown hotell. Jag har gjort Aquatic Natures 27 liters akvarium till saltvattenskar. Det äldsta av dem har nu gått i ca 2,5 år och fungerat jättebra. Under ca 1,5 år hade jag mindre än 0,5 watt per liter - nu har jag ca 0,7 watt per liter (varav det ena är ett blåljus). Skall försöka att lägga upp en bild på det senare.
MVH Lasse
Edit: Här är bilden - den är tagen nu på kvällen när jag bara kör blåljus i den (9 watt Osram)