Lasse skrev:Det är när du matar (ytterst försiktigt) som ammonium (och sedan nitrit - nitrat) bildas. Sätt in nitrivecken när du matar (men varje dag även om du matar varannan). Du kan lätt ta hem flera sniglar (det är i början de gör nytta och de har tyvärr en viss dödlighet). Försök att få olika sorter - finns de små grävande så är de bra. Ju större variation du har på småkrypen desto mer nischer fyller de ut. Får du tag på "ögona på skaft" (jag har tyvärr inget artnamn) så får du tag på verkligt nyttiga djur. De är dock rätt pigga på att ta en och annan snäcka om de hamnar upp och ner.
Jag skulle inte just nu suga någon skit från botten (om det inte är helt nödvändigt) eftersom den deltar i att göra karet stabilt. Det är nu som det kan löna sig att lägga i lite (en knivsudd) med kaliumnitrat (om du har något PMDD sedan tidigare) för att minska risken för röda cyanobakterier.
Är det den grönrandiga Gobyn du beställt? Vacker men är sällan ute och visar sig - den Gula Okinawagobyn är betydligt sälskapligare. (men det går säkert bra med den andra också)
Än en gång - ta det försiktigt nu i början. Du kan nog introducera några (eller någon) skivanemon nu (om du inte redan gjort det.
MVH Lasse
Vad är PMDD?
Den gobyn jag bokat är gul och skulle inte bli större än 3,5cm. Hoppas den inte är blyg. Ska titta vad dom har för kräldjur oxå när jag är där...
Det låg (skit) tror jag på botten så jag ville bli av med det... Men nu ska jag låte det vara då... Visste inte bättre[:o]
Jag va sugen på nån korall sist men jag höll mig... får se vad som finns inne. Ska till sumpan och handla fisk. Men dom hade inte så mycket koraller sist jag va där.. däremot i täby fanns det en uppsjö:D
Bla. en sten full med riktigt coola rörmaskar i alla möjliga färger... riktigt tuff...
Men jag kanske borde börja med en skivis. Tittade även på nån som på minner om en sån där nemoannemon men med kortare spröt och så växte den tydligen ut som en matta... såg fin ut och då blir det ju lite rörelse på den oxå... men jag ska nog titta ordentligt innan jag fyller det med koraller för man ser ju nån ny fin varje gång man tittar:)
Tackar för sjuttielfte gången (lär bli fler gånger):confused: