Micke_A skrev:Papegojciklider är troligtvis i grunden Amphilophus citrinellum/labiatus, stora centralamerikaner med mycket hetsigare temperament än Uaru och discus. Jag har 6 ca 10 cm stora Uaru som går ihop med scalarer, schackbrädesciklider, Biotodoma cupido, kejsartetror, och diverse malar. Mitt akvarium är för litet för 6 vuxna Uaru, så jag ska bara behålla ett par när de har vuxit till sig. Är nyfiken på om jag kan få dem att leka. När de blivit fullvuxna blir det nog till att skaffa ett större akvarium, eller omplacera dem.
Innan de bildar par gillar de att gå i grupp, har t.o.m hört att de kan tyna bort om man har dem ensamma, fler än två bör man nog ha. Se´n när de har bildat par kan man nog sälja de som blivit över. Dessutom är de svåra, förmodligen omöjliga, att se könsskillnad på, så om man vill ha ett par så bör man börja med ca 6 stycken.
Nej, lejonhuvud är nog ingen hit med Uaru, har testat lejonhuvud med scalarer, och det funkade inte. När scalarerna lekte och försökte jaga bort lejonhuvudena, rörde de inte en fena (!) utan högg istället scalarerna i sidorna, när de kom farandes. När å andra sidan lejonhuvudena lekte, tog de hela akvariet (250 liter) som revir, hela botten, och ända upp till ytan. Lejonhuvudynglena var överallt, även nära ytan, och scalarerna stod och tryckte i ett hörn, och såg anskrämliga ut.
Hej!
Tack för ditt svar! Fick svar att jag har för litet akvarium och dom behöver större revir, fast jag bytt från 90 till 250 l och dom bråkar nu och inte innan! Men troligen då pga de nya kompisarna i akvariet..
Synd med lejonhuvudcikliderna! Då har du haft liknande problem som jag! men hos mej var det främst papegojcikliderna. Tycker att lejonhuvud verkar vara en riktigt häftig sort som lever i par osv men vill verkligen inte utmana ödet en gång till.så stort tack för ditt svar!
Läste att en erfaren akvarist kan titta på genital papillerna och på Uarus honan är den trubbig och på hannen spetsig.
M V H
ACL