havre skrev:Smygläst från sida 1 nu under kvällen och det har varit oerhört intressant läsning. Emellertid undrar jag över vuxenstorleken på fiskarna du har i karet nu, eftersom det är så stort kar är det svårt att avgöra. Dessutom undrar jag om du vet storleken på merparten av Tangya-cikliderna, är det runt 10,15 eller 20 cm? Hur många av de gula rackarna (som du har som avatar) kan man ha i ett 54 L? Du nämnde tidigare att de kunde vara i 50-100 L
Ocellatus går ofta att ha i små kar, min erfarenhet är dock att det bara blir en hanne kvar efter några veckor om karet är för smått. Senast fungerade det faktiskt bara med en hanne i ett 200 liters. Till saken hör iof att jag bara hade snäckskal och sand i det karet. Lite sten hade kanske gjort att fiskarna inte hade sett varandra hela tiden, och bidragit till att de andra hannarna hade fått lite skydd. Ocellatusen bör dock ses som en ganska aggressiv fisk. Det finns snäckisar som är betydligt snällare. Jag ska dock erkänna att jag återvänder till denna art gång efter gång. Det beror på att det är en charmig rackare man lätt fastnar för. Min personliga rekommendation är att välja en annan art om man har ett litet kar. Ocellatusarna gör sig helt enkelt bättre i ett större kar, men det finns säkert folk här på forumet som har helt andra erfarenheter och åsikter i denna fråga.
En fråga från mig är om Gracilisarna verkligen fungerar som brichardin vad det gäller kolonibildning där ungfiskar försvarar mindre syskon o.s.v.? Jag har aldrig haft just den specifika prinsessan, så har inga personliga erfaranheter.
/Jocke