fifi skrev:Tror inte det är någon fara med torkade mygg ^^ Det är främst frysta eftersom det kan komma med skit ifrån vattnet de vuxit upp i som inte spolats bort ordentligt - frysfodret fina fiskens mygglarver har orsakat många problem vet jag [vilket lika väl kan bero på att det är ett ganska använt foder och därav ökat antal användare = ökat antal problem, och inte bara pga själva tillverkaren]. Men jag kan i alla fall inte rekommendera dem med gott samvete, röda mygg gör ju även vattnet dåligt om de inte äts upp med en gång.
Okej tack för det svaret, jo, jag matar inte så mycket att det inte äts upp direkt, jag menade bara att ynglen äter ju för fullt under ca 1min och inget sjunker ju till botten, med flingfoder så när dom börjar bita på flingorna (även om jag krossat dom lite) så faller ju lite ner, men ja, dom har ju fått båda torkade larver och flingfoder.. men då vet jag att jag kanske ska dra ner lite på larverna ändå då..
En lite underlig fråga kanske också..
Men kan röda mygglarverna påverka en fisks färger?
Om det tas upp nåt ämne i kroppen eller så?
Jag har en blå/genomskinlig Musse Pigg platy och han har fått orange ryggfena, (lite lätt orange) och orange på bakfenan också, som en rand liksom..
Han har inte varit orange innan, bara blågenomskinlig liksom.. Men han är pigg som vanligt osv, men ser ut som en liten punkare eller nåt nu :D
Bara undrar vad det kan bero på liksom.. fiskar byter inte bara färg liksom :/