Skönt att höra att han mår bra, läste nyss igenom tråden på repti, och förundras över hur okänsliga vissa är.

Jag har full förståelse för människor som är intresserade av (gift)ormar. Visserligen finns det ju vissa som har giftormar som aldrig borde gå i närheten av dem, eftersom de bara har dem för att verka "häftiga" precis som en del, i grunden osäkra, människor som skaffar sig stora hundar. Var det inte nå´n för ett antal år se´n som lät två puffaddrar vara lösa tillsammans med sin lilla dotter, och hon var ensam hemma? I och för sig tror jag det stod i en av våra "kära" snaskblaskor, så sanningshalten kan man ju inte vara helt säker på.

Men de som har ett genuint intresse, och lång erfarenhet, som ju han som det här handlade om verkar ha, har jag full förståelse för, som sagt. Det är ett intresse för vackra, och fascinerande djur. Att se´n media (förmodligen med hysteriskt ormrädda journalister i spetsen), och okänsliga läkare förstör glädjen med en intressant hobby... Tja :rolleyes: Vad har en läkare för rätt att påpeka att serum minsann är dyrt, och att skattebetalarna får betala, när samma läkare förmodligen inte påpekar för rökare som får lungcancer att behandlingen av dem minsann är jättedyr. Det är nog betydligt fler som blir sjuka, eller till och med dör, i Sverige varje år på grund av aktiv eller passiv rökning, än som blir bitna av sina egna eller andras giftormar. Men rökning är ju av nå´n konstig anledning accepterat. Olyckor kan alltid hända, hur erfaren man än är, om man har en hobby eller ett yrke som kan vara riskabelt.

Men själv håller jag mig nog till ofarliga ormar (som väl även de får sin beskärda del av skitsnack i media), då det finns så många vackra och fascinerande arter som är ofarliga. Onödigt att utsätta mig för den risken, jag är väl inte direkt världens smidigaste person, och skulle säkert lyckas bli biten :p

Har ju blivit biten av en liten Elaphe bimaculata jag hade, ett antal gånger, och min lilla motley majshona gav mig ett hugg i fingret när hon skulle ömsa (då ser de sämre, och blir väl nervösare för rörelser), och jag skulle flytta på en grej i terrariet. Jag skulle säkert kunna lära mig att hantera en ormkrok, men det känns ändå som en onödig risk. Nej, jag överlåter giftormarna åt de som har mer koll och erfarenhet, och nöjer mig med att läsa om dem, beundra bilder på dem, titta på TV-program om dem, och titta på dem i tropicarier. Skulle också vara intressant att få komma hem till nå´n kunnig giftormsägare, och kolla. I mina egna terrarier får det nog bara bo ofarliga, men lika vackra och fascinerande ormar.

Som sagt, skönt att höra att han mår bra :)