erikthur skrev:Du har missat poängen tror jag - läs boken. Det finns en hel del fakta insmugglade i den i form av bland annat långa serier av temperaturmätningar. Och en hel del research ligger bakom boken.
Och dessutom finns en genomgång om vad politiserad vetenskap kan göra för skada - bland annat analogin med den tidigare så omhuldade rasbiologin och där stödet var världsomfattande .
Att bara skriva "en amerikansk skönlitterär författare" är en klar propagandistisk nedvärdering. Crichton har en medicinsk skolning i bakgrunden. I den här debatten vill han faktiskt göra en insats inte bara tjäna mera pengar.
Menar du att din referens är från skönlitteratur???
Dissade inte du Al Gore??? Minns jag fel???
-Som förlorade presidentvalet pga sitt engagemang för miljön.. Som redan som 17 åring under sin utbildning mötte forskare som påverkade honom att börja kämpa för miljön...
-Som har plockat fram ett internt pm Vita Huset om att man ska sprida falska rykten för att skapa osäkerhet hos folket ang växthuseffektvarningarna... Man gick effektivt ut och sa att vetenskapen var oense.. Men enligt Al Gore är inte forskarna oense utan de är oense om hur fort det kommer att gå.
-Som har övertalat marinen att släppa hemlighetsstämplad info om hur mycket isarna faktiskt har smält och att ubåtarna numera kan gå upp genom isen (max 1 m krävs) lite varstans...
-Som väljer att inte kandidera för president utan väljer att kämpa för miljön istället..
Propagandisk nedvärdering??? Jag tror att Stephen King också besitter en hel del kunskap om allahanda ting, det gjorde Astrid Lindgren också.. :D