streezz88 skrev:
Blir glad när du säger att du tycker att jag är bra :) trots att jag är nybörjare.

Alla har väl varit nybörjare nån gång, men det viktiga är att man bryr sig om fiskarna och tar hänsyn till deras behov och det gör du ju.

streezz88 skrev:
Jag har helt och hållet fastnat för hobbyn, då jag såg min faster alla kar..

Blev helt impad, och mitt första impulsköp var det sexkantiga akvariet på 30l.

Sen det andra, då skulle jag egentligen bara köpa ett litet pytti, för den molly jag trodde skulle föda, men då blev det ett impulsköp på ett 65 liters istället :)

Hehe, ja akvaristik kan vara lätt beroendeframkallande, så det är lätt att fastna för det ;) :D

streezz88 skrev:
Jag har köpt ett par dvärgguramis, som jag fastnat för nå grymt mycket.

Hanen är ju stört läcker, och min hona är inte alls färglös, man ser tydliga spår efter färger, vist dom syns inte lika starkt som hanens, men hon är jätte fin.

Dvärgguramis är väldigt fina och trevliga. De är klart bland mina favoriter. Själv har jag mosaikguramis i mitt 310 liters Asien-biotop, men de är ju större så de behöver mer utrymme än dvärgguramis. Även läppguramis är fina tycker jag.

streezz88 skrev:
Så jag hade tänkt mig ett gäng såna, men frågan är då om hanarna blir revirtänkande och så blir allt bara mos av mina små fiskar.(vill inte utsätta dom eller mig för det) men några stycken vore stört skönt :) vad kan me gå med dom? några färgranna, men helst inte levandefödare :) har redan så det räcker :p

Dvärgguramis trivs i par och i ett 65 liters skulle jag inte rekommendera mer än ett par. Alla guramis är revirhävdande (vissa arter mer än andra), mest sinsemellan. De verkar inte bry sig så mycket om de andra fiskarna. Fast när hanen byggt bo brukar han jaga bort alla som närmar sig boet. Han jagar även bort honan därifrån efter det att de har lekt.

Guramis trivs bra ihop med lugna fiskar och eftersom de vill ha lugnt vatten och mycket växter bör även de andra fiskarna vara såna som trivs i samma typ av miljö. Personligen tycker jag de går bra ihop med ett stim små rasboror, t ex drottningrasboror eller dvärgrasboror. Men det funkar även bra med någon lugn tetra-art. T ex glödbandstetra eller neontetra.

streezz88 skrev:
Har du några tips på nån trevlig gurami?

Dvärggurami ;) :D Mosaikgurami (fast dessa blir för stora för ditt akvarium) och läppgurami.

streezz88 skrev:
:) har läst om den blå, eller vilken det nu var att den var ganska aggresiv, stämmer det?

Ja blåguramis (marmorguramis och guldguramis är samma art) brukar vara ganska aggro. Dessutom blir de rätt stora och är därför inte lämpliga för mindre akvarier. Bandguramis är riktigt vackra, men även de blir rätt stora och jag har hört att de också ska vara lite aggro.

Ja just det, pygméguramis är helt bedårande, men de är tyvärr väldigt känsliga, så jag vågar inte ha såna.

streezz88 skrev:
Jaha, rådasand, du ser jag har inte så stor koll :)

Fast det är det som är så bra med zoopet, man lär sig en hel del här :)

streezz88 skrev:
Vet du hur stor pris skillnad det är från akvariebutik - byggföretag? och vilket/vilka företag kan man vända sig till?

En 25 kg säck kostar väl runt 60-70 spänn (minns inte exakt) på ett byggföretag och lite drygt hundralappen i akvariebutiker. Vet tyvärr inte vilka byggföretag i Sthlm som säljer den (kanske bäst att du ställer frågan under "Inredning", det finns säkert nån som bor i Sthlm som vet), men Hornbach här i Gbg säljer den, så det borde de göra även i Sthlm. Kolla så att du får en lämplig korntjocklek.

streezz88 skrev:
Du är en förebild för mig :)

Åh tack så mycket Annah! Vad glad jag blir [:o] [:D]